Изграждане на бъдещето: Силата на ИТ талантите

Iza Mladenova

|

October 17, 2024

ИТ секторът в България претърпя сериозни промени през последните няколко години, както по отношение на компаниите, така и на специалистите, които работят в него. Какво предизвика тези промени, как се отразиха върху кандидатите и компаниите и какво трябва да направят те, за да колаборират по-добре по между си ще обсъдим с част от партньорите на Хипопорт София в нашата блог серия «Изграждане на бъдещето: Силата на ИТ талантите».

Първият ни гост е Ирина Лилова, Talent Success Manager в Телерик Академия, която наблюдава пряко динамиката между работодатели и кандидати. Тя ще сподели как се трансформираха нуждите на компаниите и талантите, какви са новите предизвикателства на пазара и как ИТ секторът продължава да е двигател на икономическото развитие у нас.

Ирина Лилова има над 12 години опит в сферата на човешките ресурси, като през последните 7 години работи активно в българския ИТ сектор. Отговаря за екипа и кариерните услуги в ТелерикАкадемия и е пряк свидетел на промените, които засягат индустрията, компаниите и кандидатите за работа.

Ирина Лилова

Разкажете ни малко повече за Телерик Академия? От колко години сте на пазара и как се разви академията през годините?

Изпреварвайки с 2 години първия в света бууткамп по програмиране в САЩ, вече почти 15 години Телерик Академия е водещата трейнинг компания за летящ кариерен старт и повишаване на уменията на служителите. Обученията в Телерик Академия подпомагат кариерния старт на младши талант с програмите на TelerikAcademy Alpha и кариерното развитие на професионалистите с опит с курсовете на Telerik AcademyUpskill и Telerik Academy Sprint, както и  растежа и успеха на ИТ компаниите у нас.  

С общност от над 160 хил. души, Телерик Академия е една от най-успешните образователни организации в България. През последните две години компанията отбелязва 30% средногодишен ръст на приходите и 30% ръст на кандидатите впрограмите. Телерик Академия е носител на редица отличия, сред които награди от Forbes за „Компания на годината“ и „Работодател на годината”. Тя е и сред топ 30 на най-печелившите и най-бързо развиващите се ИТ компании в България за 2023г., според годишната класация Digitalk101 на Капитал.

Имате преки наблюдения, както върху компаниите, така и върху кандидатите. Какви промени претърпяха те през този период? Какво е важно за едната и другата страна?

През последните години ИТ индустрията стана синоним на стандарт. Говоря както за подсигуряване на високо качество на живот, така и за отличително добри работни процеси и фирмени политики, за които често именно компаниите в сектора проправиха път. Същевременно бурното развитие на сектора в периода 2019–2021 г. и нуждата от таланти, които да помогнат то да се случи, доведоха до силно изкривяване на възприятията какво е „нормално” и „достатъчно“ в работен план. Ежедневно чувахме за случаи, които, макар да звучат като анекдот, бяха твърде показателни за един пазар, движен изцяло от кандидатите – въпроси на интервю, отправени към работодателите, които започват с наличието на паркомясто и вида използвана техника, сменяне на компаниите заради липсващи масажи в офиса и т.н. „Наддаването“ за кадри откъм възнаграждения и придобивки без реалното повишаване на продуктивността им също допринесе за тези изкривявания.

Текущо поради редица глобални динамики виждаме един по-умерен ръст на развитие, което – колкото и смущаващо да беше разгледано от медиите в търсене на сензация без цялостен контекст – реално допринася много за балансирането и отрезвяването на сектора.

Това връща част от преговорната сила обратно в компаниите и от своя страна дава възможност на компании извън типичния ИТ профил, да получат достъп до качествен талант, за който в годините на „наддаване“ не можеха изобщо да бъдат конкурентни. Това са добри новини, защото 90% от компаниите в България са микро, малък и среден бизнес, често оставащи в сянката на големите имена при други обстоятелства. И все още 2/3 от бизнесите у нас имат нужда от допълнителна дигитализация (по данни на КНСБ и МТСП). Това е огромен потенциал за истинска промяна на по-макро ниво.

Това, което е важно за търсещите работа в момента, е да инвестират повече време и усилия в кандидатурите си и да са по-отворени към различни работодатели, включително от сектори извън ИТ. За компаниите от съществена важност е да разпознаят както нуждата от вливане на младши таланти, така и тази от инвестиции в надграждане на квалификацията на хората, които вече са в организацията.

Как виждате ИТ пазара към момента? Какви са предизвикателствата, пред които са изправени ИТ специалистите и компаниите?

2021-2022г. са едни от най-успешните в историята на ИТ сектора през последните 20 г., когато той се радва на ръст от около 20-25%. 2023 г. се счита за година на отрезвяване на ИТ сектора в България. След много бурните години около Ковид се връщаме към нормални нива, които най-вероятно ще продължат. Темповете на растеж са по-премерени – 10-12%, като се счита, че ще се запазят на същите нива и през тази година. Секторът обаче продължава да бъде най-перспективният. Няма как ИT индустрията да няма сериозно присъствие, значение и структуроопределящо място в икономиката. Няма професия, сектор или индустрия, които да нямат нужда от дигитализация, ако искат да бъдат конкурентни.

Това отрезвяване (или rightsizing) на сектора поставя фокус върху качеството, което в дългосрочен аспект е най-устойчивата посока на развитие. От изключителна важност за ИТ специалистите, които сега стартират кариерата си в сектора, е да подготвят така своите кандидатури, че да представят най-доброто от себе си пред бъдещите си работодатели.От кариерния модул в програмите ни знаем, че това само по себе си може да е предизвикателно и изисква целенасочена подготовка. За компаниите едно от основните предизвикателства остава правилното отсяване на кандидатите, така че да намерят човека с най-добрия профил и мотивация спрямо обявената позиция. В този процес се ангажират все повече инструменти за повишаване на валидността на преценката, напр. автоматизирана преселекция, поведенчески тестове, видео визитки на кандидатите и др. Същевременно става все по-търсен балансът в това субективният елемент в процеса да се сведе до минимум, без да се изгуби непосредствеността на човешкото взаимодействие.

Кои според Вас са ключовите умения в един младши специалист, за да отговаря на пазара на труда?

На първо място, да искат да се развиват в ИТ ролята заради същността ѝ, а не само заради външни фактори (статус, възнаграждение и т.н.). Единствено, когато човек истински се интересува от това, което прави, може да му се отдаде по начин, който го провокира да се развива и да бъде по-добър.

На второ място, младши специалистите трябва да се отличат с качеството на подготовката си – както на технически, така и на меки умения. За тази цел е много важно човек да подбира правилните партньори на всяка стъпка от развитието си.

Не на последно място: да могат да различават кое е под техен контрол и кое – не, и съответно за всичко, което е в техен контрол, да поемат отговорност, за да действат по най-добрия начин спрямо обстоятелствата.

Предвид постоянната динамика и появата на нови и нови технологии, как имплементирате нуждите на индустрията в обучението и подготовката на нови кадри?

Непрекъснато актуализираме и валидираме програмите с бизнеса, така че да сме сигурни, че кадрите, които подготвяме, отговарят в максимална степен на изискванията на компаниите.  

Пример е навлизането на ИИ, който няма как да не повлияе. Стремим да показваме на курсистите как ефективно да използват инструменти за ИИ, така че темата е застъпена в основите на всички наши програми.  

Поддържаме тезата, че ИИ е полезен само тогава, когато човек вече има изградена нужната база, за да борави правилно с него. Съответно в програмата ни се включват сесии, посветени на това как да употребяваме и как да НЕ употребяваме ChatGPT и други инструменти за продуктивност.

Основен фокус е да насърчим курсистите да ги използват правилно и да бъдат ефективни. В началните модули на програмата обаче сме по-премерени, защото винаги целим баланс между качествена подготовка и въвеждането на нови технологии. Ученето според нас се случва именно през борбата, през процеса на проба – грешка, през времето за осъзнаване на знанията и тяхното узряване. ChatGPT и подобни асистенти в началните етапи на израстване на един програмист дори могат да бъдат риск за правилното обучение, защото намаляват желанието за сблъскване с проблемите. Те трябва да бъдат ползвани с определена цел – за учене и справяне с проблемите, а не за избягването им. Именно затова въвеждаме темата, но в по-късен етап от обучението на курсистите и с условието, че за тях в момента всеки авторски ред код е ценен.

 

Каква е стратегията ви  за развитие на студентите след завършване на обучението им в Телерик Академия? Как осигурявате подкрепа за тяхното развитие по-нататък?

В края на  Алфа програмата и в рамките на 6 месеца след завършването ѝ осигуряваме кариерна подкрепа и консултации. Както всичко друго в програмите ни, това, което предаваме към тях, е изведено изключително от практиката и се актуализира постоянно спрямо пазара.

След завършването на Алфа програмите наблягаме на индивидуалната подкрепа на всеки курсист, така че да можем да бъдем полезни в максимална степен.

Извън процеса по търсене на работа, по-нататък предоставяме различни качествени възможности за надграждане на квалификацията чрез нашите Upskill и Sprint програми. Всеки, който е бил наш курсист, знае нашето вярване, че обучението е една от най-стратегическите инвестиции, които човек може да направи за себе си в дългосрочен план.

Какъв съвет бихте дала на ИТ специалистите и на компаниите, за да колаборират по-добре по между си?

Към компаниите: когато се отнася за младши талант, проявете разбиране, че независимо дали човек има предишен трудов опит или не, той е в началото на своята ИТ кариера. Много неща тепърва ще придобиват по-ясни очертания с натрупването на опит – за ролята, индустрията и мястото на дадения специалист в нея. Инвестирайте в младшите специалисти, защото това от една страна ще ви подсигури подготвен талант в дългосрочен план, а от друга - ще даде възможност на специалистите с повече опит също да се развиват.

Към кандидатите: поставяйте се по-често в обувките на работодателя. Независимо дали сте в процес по подбор или в разговор за потенциално повишение, не изхождайте само от личната си позиция – какво искате вие,
а и от тази на отсрещната страна – какви са нуждите на компанията, кои проблеми се опитва да реши, какво вие можете да дадете. В свят, който непрекъснато крещи за още, още и още, понякога най-доброто,
което можете да направите, е да спрете за момент, за да се порадвате на това, което вече имате. Ако горите в това, което правите, и влагате от себе си в него, успехът неминуемо ще ви следва.