Изграждане на бъдещето: Силата на ИТ талантите

Iza Mladenova

|

December 3, 2024

Този месец в нашата серия „Изграждане на бъдещето: Силата на ИТ талантите", в която разглеждаме трансформациите в ИТ сектора през последните години с водещи партньори от общността, имаме удоволствието да си поговорим с Димитър Серафимов, Chief Revenue Officer в DEV.BG. С богат опит в продажбите и лидерството, той се утвърждава като експерт в изграждането на стратегически взаимоотношения и развитието на работодателска марка. Тези умения му позволяват да оказва ефективна подкрепа на партньорите на DEV.BG в постигането на техните ключови цели - привличане на високо квалифицирани кадри и успешно позициониране на динамичния ИТ пазар.

Димитър Серафимов

Разкажете ни малко повече за DEV.BG. От колко години сте на пазара и какъв беше пътят ви на развитие през годините?

Тази година отпразнувахме своя осми рожден ден! В началото стартирахме с организирането на няколко технически събития на месец, на които хората от ИТ общността да могат да се срещат, да научават нови неща, да споделят знания и умения. Основната ни идея беше да помогнем на цялата общност да се развива и да върви напред. Именно благодарение на тези събития успяхме да поставим основата на платформата ни и да я развием в много допълнителни направления, като през цялото време залагахме на обратната връзка от хората, заради които е създадена. Всъщност целият фокус на платформата винаги е бил и си остава върху ИТ сектора. В момента екипът ни организира над 180 ИТ/технологични събития на година, както и две мащабни конференции на живо. В Job Board-а ни сме събрали над 2000 ИТ обяви от над 1400 от най-големите и изявени ИТ компании от индустрията в България и е „предпочитаното място" за ИТ професионалистите. В допълнение към това, се опитваме да държим аудиторията ни информирана, като създаваме съдържание, което отразява случващото се в индустрията - статии, анализи, статистики, информация за компаниите и много други. От няколко години продуцираме и свой собствен подкаст на кариерна тематика.

Как избирате партньорските компании, с които работите?

Най-вече на база на това дали влизат в контекста на нашата платформа, тъй като както казах, сме изцяло фокусирани върху IT сектора. Ако това е така, с радост им предоставяме достъп до сайта и аудиторията ни. Това, разбира се, е от полза и на самите посетители, тъй като така получават по-голямо разнообразие от отворени позиции и кариерни възможности.

Имате преки наблюдения както върху работодателите, така и върху кандидатите. Какви промени претърпяха те през този период? Какво е важно за едната и другата страна?

През последните години работодателите осъзнаха значението на employer branding-а и започнаха да обръщат повече внимание на комуникацията си с потенциалните нови служители. Ако преди години една обява беше достатъчна, сега на преден план е компанията и това как тя бива възприемана от ИТ общността. Тази промяна беше продиктувана именно от желанието на хората от общността, които бяха „заливани" с предложения за работа на ежедневна база. В такъв момент как избираш къде да изпратиш автобиографията си и къде да отидеш на интервю? За тях беше важно (и все още е) да разберат що за работодател е компанията, по какви проекти ще работят там, кои ще са техните колеги, какви са възможностите за развитие и въобще каква е цялата картина, а не кратка информация за отворената позиция и заплатата. Затова и изградихме т.нар. IT-директория с профили на компании - където работодателите да могат да се представят по-подробно, а търсещите работа да намерят информацията, която им е необходима.

Как виждате ИТ пазара в момента? Какви са предизвикателствата, пред които са изправени ИТ специалистите и компаниите?

IT пазарът в момента е доста по-различен в сравнение с предишни години. Преди 2023 г. в Job Board-а ни имаше близо 7000 отворени позиции, а компаниите се надпреварваха за всеки един талант. Към днешна дата отворените позиции са 3 пъти по-малко около 2000-2200, което показва колко по-умерени са компаниите, когато става въпрос за наемане на нови служители. Въпреки това предизвикателството да намерят точните специалисти все още е налице и търсенето на кадри продължава да бъде по-голямо от предлагането. В този контекст, за IT специалистите също става по-трудно, когато решат да търсят ново кариерно предизвикателство. Това се усеща най-вече при Junior и Intern ролите. Определено можем да кажем, че намирането на първа работа в сектора е основно предизвикателство за току що завършилите или тези с по-малко опит

Кои според вас са ключовите умения на един младши специалист, за да отговаря на нуждите на пазара на труда?

Най-вече желанието да учи и да се развива. Въпреки споменатото дотук, в България има много компании, които дават шанс на специалисти с никакъв или по-малко опит. Много компании са отворени да наемат такива кадри и по-късно да инвестират в тяхното допълнително обучение. За тях е важно да видят мотивация за развитие в сферата, а не просто желание за високо възнаграждение, което се асоциира с IT сектора.

DEV.BG не е просто платформа за намиране на работа, а общност. Каква е стратегията ви за развитието на тази общност, предвид постоянната динамика и появата на нови технологии?

Да, така е. Стремим се постоянно да развиваме платформата в различни направления и да сме в крак с динамиката на пазара, предвид че над 90 000 души я използват на месечна база. В основата на това развитие стои именно обратната връзка от потребителите, тъй като те могат да ни дадат най-добрите идеи относно това как да направим сайта още по-полезен за тях

Какъв съвет бихте дали на IT специалистите и компаниите, за да колаборират по-добре помежду си?

Да бъдат отворени за комуникация помежду си. Както и в бизнеса, добрата колаборация между партньорите означава, че те трябва да са наясно с изискванията на отсрещната страна